11 maggio 2013

La storia di "La Jana", la principessa nana




A Vicenza molti raccontano la leggenda di "la Jana" poi diventata lajana. La leggenda racconta che i conti Valmarana, molto famosi nel territorio vicentino, diedero alla luce una bambina, Lajana, nata nana. I genitori amavano molto questa bimba e vista la sua diversità decisero di farla vivere in una villa: la famosa struttura palladiana nota nel territorio come "Villa Valmarana ai nani". I Valmarana - racconta la leggenda- eressero alti muri da giardino e si diedero a girare per le corti attorno per ingaggiare nuovi servitori, tutti nani, da portare alla villa.

Lajana visse così per lunghi anni ignara del mondo fuori dalla villa fino a quando i nani la spinsero ad uscire e ad affacciarsi sul balcone. Trovandosi davanti la realtà, nuda e cruda, e capendo la sua condizione in modo così improvviso e violento Lajana si gettò dal balcone, morendo. La leggenda vuole che la ragazza e i servitori per il dolore di quell'avvenimento si trasformano in pietra, pietre ancora visibili nella struttura della villa.

La storia parla di una ragazza particolare, diversa, visibilmente e dalla prima occhiata. Diversità che spingeva i suoi interlocutori a volerla proteggere fino ad omettere, a negare, a nascondere. La storia parla anche di quanto un contesto tale sia precario, instabile, faticoso da costruire e di come un giorno, all'improvviso potrebbe sfaldarsi, decidendo di rivelarsi come quando i nani, emblema della finzione diventano gli svelatori di un mondo fino ad allora sottaciuto.

In questo senso la storia racconta come confrontarsi con la diversità implichi anche scelte sofferte e frustrazione. Dimensioni difficili da gestire, attraversate, comprendere. Coltivando il nostro vivaio, noi coltiviamo non solo piante ma attenzione per la diversità, per le emozioni che si esperiscono e che si esprimono in modo confuso, a volte urlato, a volte taciuto.

"Có te passi el Cristo, 'pena zo da Monte, te pol ciapare par na stradela indove te par che anca i griji tasa, incantà da i còcoli che se fa i morosi inte la chiete de i cantoni pi riomàtici e sconti. A te te catarè presto passejar drio na mura che costeja la magnìfica Vila Valmarana e là, da l'alto, fa la guardia on s'ciapo de nani in piera: chi co la facia bièrba e sgaja, chi perso drio i so pensieri, chi vestìo a la manco pezo e chi che fa 'l galeto co 'l so costume de corte e la paruca insiprià. Vóle la tradission che ste creature, ani enòri, fusse custodi de la "Jana", principessa che, par so scarogna, jera "nana". I sui, par no farghe pesare la so diversità, la gavéa da sùito tegnù sarà co 'l scroco 'te la Vila, metèndoghe al servissio na corte intiera de nani, da i servitori a le dame de conpagnìa, da i cavalieri ai òmani qualunque che inte on regno qualsiasi se pol catare. Adiritura, la legenda conta che parfina i animài che la gavéa torno fusse "nani", e le piante, e i fiori che spaniva torno a chel lógo... Ma anca se na natura marègna gavéa vossudo saràrghe a sta pora tosa la speransa de poder on dì conóssare l'amore, la "Jana" la gavéa tuti i sogni che da senpre tànbura 'tel córe de le zovanete, có le riva a l'età da marìo.E na matina la principessa, fin che la te varda fóra dal balcon, la vede al de là de la masièra on cavaliere belo 'fa 'l sole, inmagà davanti a l'armonìa de la natura de la "Valletta del Silenzio". La "Jana" se inamora de paca ma, 'tel stesso momento, la capisse anca che la so "diversità" xe 'n inpedimento massa grando e che no la podarà mai sperare che 'l so amore par el bel cavaliere spanissa e vegna liberamente ricanbià... Par la disperassion, la se trà zo dal balcon e tuti i nani de la Vila, par el dolore de la so morte, resta pietrificà."

storia riscritta in dialetto veneto da Ines Scarparolo

Nessun commento:

Posta un commento

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...